از آغاز سده ی کنونی،در پروش و رشد و شکفتگی حافظه زیاد غفلت ورزیده اند بعضی از مربیان
به بهانه ی ارزش نهادن به هوش ساده،حافظه را از نظر دور داشته و توجهی که
در خور آن استبه آن نکرده اندو رشد حافظه را مخالف رشد هوش دانسته اند
درنتیجه ی این طرز اندیشه،نسل
کنونی،به حق از داشتن حافظه ای غیر کافی رنج می برد
حافظه و هوش نه تنها مخالف هم نیستند بلکه به عکس حافظه به طور گسترده ای در رشد هوش
سهیم است هوش برای تخیل و برای استدلال یا برای قضاوت کردن به حافظه نیازمند است تا هر
چه را که احتیاج دارد از آن استخراج کند و هر چه بیشتر این حافظه بتواند عناصری را برای هوش
و عقل فراهم سازد تخیل ما بارورتر و خلاق تر و استدلال ما منطقی ترو قضاوت ما درست تر
خواهد بود از طرف دیگر این امری شناخته شده است که مردمان بزرگ تقریبا همیشه حافظه ای
قوی داشته اند چنان که حافظه ی ناپلئون جنبه افسانه ای یدا کرده است ام بی آنکه به دنبال
زندگی افراد استثنایی باشیم می توان ملاحضه کرد که در زندگی عادی،حافظه ی خوب یکی از
عوامل پیشرفت است یک حافظه ی خوب از همان آغاز دوره ای مدرسه ورق برنده ی اصلی
را تشکیل می دهد زیرا در فرا گرفتن فیزیک شیمی،تاریخ،جغرافیا،علوم طبیعی،ادبیات یا زبان های
خارجی،حافظه نقش اساسی دارد برای توفیق در امتحانات باید مطالب زیادی رابهخاطر سپرد غالبا
داوطلبان بسیار باهوشی را می بینیم که بر اثر داشتن حافظه ای بد در امتحانات موفق نشده اند در
حالی که افراد دیگری با داشتن هوشی متوسط به یاری حافظه ی خوب موفقیت درخشانی به
دست آورده انداین موضوع در زندگی حرفه ای نیز صدق می کند پزشک و وکیل دادگستری و
صاحبان سایر مشاغل ،پیوسته باید متن ها،نام ها ،تاریخ ها،چهره ها و رقم ها را به خاطر بسپارند
کسانی که می توانند فورا مطلب ثبت شده ی در حافظه ی خود را دوباره بازیابند الزاما از تفوق و
برتری بزرگی سود می برند برای آنان موفقیت بسیار آسان و پیشرفت بسیار سریع است همچنین
برای رسیدن به پست های جالب توجه در موسسات خصوصی یا در ادارهداشتن حافظه ی خوب
ضروری است(در کارهای روزانه و برای با موفقیت گذراندن امتحانات و مسابقات حرفه ای و
شغلی)پس در نوشتن تساوی زیر هیچ مبالغه ای نشده است:
حافظه = موفقیت